همشهری آنلاین: چین بار دیگر آمریکا را به اتخاذ روش‌ها و استانداردهای دوگانه در مبارزه با تروریسم متهم کرد و گفت که این کشور به تروریست‌هایی که در راستای منافع واشنگتن حرکت کنند، جایزه هم می‌دهد.

چین: آمریکا به تروریست ها جایزه می دهد

به گزارش ایرنا، اعتراض چین به آمریکا و مناقشه طرفین در این زمنیه زمانی شروع شد که یک بنیاد آمریکایی اخیرا اقدام به اعطای جایزه حقوق بشری به «دولکام عیسی» رئیس کنگره جهانی اویغورها کرد؛ فردی که چین او را تروریست و استقلال طلب می داند.

از دیدگاه چین این کنگره جهانی مملو از تروریست هایی است که سعی دارند به بهانه های حقوق بشری، «سین کیانگ» منطقه ای در شمال غرب این کشور را که ملیت «اویغور» از جمعیت اصلی آن هستند، از خاک چین جدا کنند.

اقدام آمریکا در اعطای این جایزه به رئیس کنگره جهانی اویغورها واکنش چین را در پی داشت و باعث شد تا وزارت امور خارجه این کشور رسما یادداشت اعتراضی برای وزارت خارجه آمریکا ارسال و مخالفت خود را با این حرکت اعلام کند.

«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در این بیانیه اعلام کرد که استانداردهای دوگانه آمریکا مانعی بزرگ مبارزه با تروریسم است.

وی با اشاره به اینکه چنین اقداماتی مداخله آشکار آمریکا در امور داخلی چین محسوب می شود، اظهار داشت: واشنگتن به بهانه های مختلف از جمله در راستای حقوق بشر، جوایزی را به تروریست ها می دهد.

وزارت امور خارجه چین نام «دولکام عیسی» رئیس کنگره جهانی اویغورها را جزو فهرست قرمز این کشور قرار داده به این معنا که وی به طور جدی تحت تعقیب است.

چین می گوید که این فرد به دلیل قتل، بمب گذاری، خشونت و فعالیت های تروریستی در آسیای مرکزی و چین تحت تعقیب قرار دارد اما در آمریکا جایزه دریافت می کند.

روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم چین امروز نوشت که «دولکام عیسی» از جمله کسانی است که برای توسعه جنبش تروریستی ترکستان شرقی تامین مالی کرده و تروریست پرورش می دهد تا در چین اقدامات مخرب و تروریستی صورت دهند.

وزارت امور خارجه چین تاکید کرده است که تروریسم نهایت چالش برای تمدن، بشریت، اخلاق و حاکمیت و نظم جهانی است.

این وزارتخانه اعطای جایزه به یک تروریست را که حرمت و تمدن انسانی را با اقدامات خطرناک خود لکه دار و حقوق بشر را پایمال کرده، حرکتی ناشایست دانسته است.

منطقه خودمختار سین کیانگ با مرکزیت ارومچی در منطقه شمال غرب چین واقع شده و یک ششم از وسعت خاک کشور چین را در برگرفته است.

چین نیز نگران فعالیت گروههای جدایی طلب «ترکستان شرقی» در شمال غرب کشور است که تحرکات آنها طی سه سال اخیر روندی رو به رشد داشت و خشونت های آنان در این مدت بیش از 400 کشته برجای گذاشته است.

«ترکستان شرقی» که چین آن را به همراه سازمان ملل متحد یک گروه تروریستی می داند، فعال ترین جنبشی است که هدف خود را جدا کردن «سین کیانگ» از خاک چین عنوان کرده است.

کد خبر 329462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha